De wereld van De Zestienjarige

fb360127a0b8b504fd89589019841a28

Een jaar geleden was ik newly single, had ik net een nieuwe woning in Haarlem en zag ik mijn leven als één lange Sex and the City aflevering. Althans, zo zag het er in mijn gedachten uit. Eigenlijk bestond mijn leven vooral uit werken (en dan niet die twee uurtjes die Carrie per dag achter haar laptop zit) en ’s avonds op de bank in mijn joggingbroek chips eten terwijl ik de zoveelste herhaling van Geordie Shore kijk. Niet heel spectaculair dus.

En toen kwam ik de liefde van mijn leven tegen. Een jaar later heb ik mijn studiootje in Haarlem verwisseld voor een groot appartement in Delft maar eet ik nog steeds in mijn joggingbroek chips op de bank terwijl ik Geordie Shore kijk, maar dan wel met een zestienjarige tiener naast me. That’s right ladies and gentlemen: ik, 28 jaar, vrouw van de wereld (kuch) ben stiefmoeder van de twee tienerzoons van mijn lief. De oudste, met wie ik tot zijn grote hilariteit qua leeftijd minder scheel dan met mijn lief, woont fulltime bij ons. Het is voer voor veel verwonderde blikken en ‘Hou oud is ‘ie!?’-vragen als ik casual vertel over mijn stiefmoeder-schap.

Dus, in plaats van dat ik als single de duistere hoeken van het nachtleven in de Randstad verken of als volleerd ervaringsdeskundige mezelf Tinder-RSI bezorg, leer ik opeens hele andere levenswijsheden in de categorie ‘Welkom in de wereld van De Zestienjarige’.

  • Als zestienjarige ben je het middelpunt van de wereld. Overal en altijd. En heb je huisslaven. Ook als deze huisslaven (lees: mijn lief en ik) daar heel anders over denken en voor de zoveelste keer zuchtend het bestek, servies en alle andere spullen opruimen die De Zestienjarige heeft laten slingeren.
  • De kamer van De Zestienjarige is zijn domein en hoeft daarom niet opgeruimd te worden. Vieze kleding wordt gewoon onder het bed geschoven, lege flessen frisdrank onder het bureau. Ik twijfel er niet aan dat er hier en daar een nog niet ontdekte bacteriecultuur zich aan het ontwikkelen is. Er is alleen één moment wanneer er wel grote paniek is: als zijn voetbalshirt niet op tijd gewassen is omdat het dagenlang onder zijn bed gelegen heeft. Mag u één keer raden wie daar de schuld van krijgt.
  • In het kader van ‘Alles is voor Bassie’: al het eten in huis is voor de Zestienjarige. Dat wij soms ook graag wat willen eten, is verder niet relevant.
  • Alles is ‘LOL’. Ook als iets eigenlijk helemaal niet grappig is.
  • Het is essentieel dat De Zestienjarige iedere dag, van ’s ochtends tot ’s avonds, een smartphone aan zijn hand heeft geplakt die zonder onderbreking YouTube filmpjes afspeelt. En dan hebben we het niet over schattige kattenfilmpjes. Nee, was het leven maar zo mooi.
  • School is stom. Iedere dag weer. En dat rechtvaardigt dat De Zestienjarige net zolang zuchtend, sloffend, steunend en kreunend door het huis sjokt totdat iemand bereid is naar zijn verhalen te luisteren.
  • De Zestienjarige is de stoerste van allemaal. Behalve als het storm en onweert.
  • Naar de McDonalds of een All you can Eat restaurant als je zestien wordt? Echt niet. De Zestienjarige wenst fruits de mer te eten bij Hotel New York.
  • Het wegbrengen van de vuilniszak is het zwaarste wat De Zestienjarige ooit heeft moeten doen.

Maar wat ook de wereld van De Zestienjarige is? Op zaterdagavond een kommetje met zelfgekocht chocolade kruidnoten op de tafel zetten met een ‘Enjoy’-briefje erbij en op zondagochtend op de slaapkamerdeur kloppen om ons een pot thee te brengen en te vragen of wij ook tosti’s willen. En dat maakt dat De Zestienjarige eigenlijk heel erg meevalt als huisgenoot. Je moet gewoon een goede set oordoppen en een secret stash aan eten hebben.

 

6 gedachtes over “De wereld van De Zestienjarige

  1. Haha oh wow, ik ben zo blij dat wij die leeftijd allang gepasseerd zijn! Maar wat is het leuk om met jouw ervaringen mee te lezen. Misschien moeten jullie samen The Carrie Diaries kijken, de serie over de 16-jarige Carrie Bradshaw ;) Haar leeftijd, onze tijd!

Geef een reactie

