Recensie: Acid Tiger – Acid Tiger

Acid Tiger is een nieuwe progressive punkband uit Brooklyn. Dat het een nieuwe band is, betekent echter niet dat de band bestaat uit groentjes. Nee, Acid Tiger bestaat daarentegen onder andere uit Ben Koller, de drumkoning van Converge en Lukas Previn van Thursday als gitarist. Verder bestaat de band uit Adam Wentworth op bass en de vocal-skills van J. Rattlesnake. Acid Tiger dat zichzelf omschrijft als “Progadelic Party Rats” wil met het titelloze debuutalbum de wereld buiten Brooklyn op z’n kop zetten.

Dat Acid Tiger bestaat uit ervaren muzikanten is al bij de eerste tonen van het album duidelijk. Ben Koller laat horen waarom hij door zoveel mensen als een heilige beschouwd wordt. Het intro van ‘The Claw’ bestaat uit een drumsolo die zo magnifiek is dat het lijkt alsof meerdere mensen tegelijk drummen of Ben Koller op z’n minst zes armen heeft. Zijn drumkwaliteiten blijven prominent aanwezig op de rest van het album, iets dat de nummers een bepaalde kracht meegeeft.

Hoewel de band zichzelf omschrijft als een progressive rock/punk band, is het heel moeilijk om hun albumAcid Tiger in een hokje te plaatsen. In het algemeen hangt er een gevoel van klassieke rock rond de nummers en zijn de invloeden hiervan duidelijk te horen. Dit geeft het album een vertrouwd geluid, alsof je het allemaal al eens eerder gehoord hebt. Daarentegen is de hardcore achtergrond van de bandleden ook van grote invloed geweest, wat het vertrouwde gevoel een scherp randje geeft.

Acid Tiger is een chaotisch, druk album. Alsof de mannen zoveel mogelijk invloeden en ideeën in zo weinig mogelijk nummers – het album bestaat uit slechts zeven nummers die bij elkaar wel ruim veertig minuten duren – hebben willen stoppen. Dat zorgt ervoor dat je na een paar nummers moe bent en er eigenlijk alweer genoeg van hebt. Maar zolang je houdt van een klassieke, vertrouwde sfeer met flinke bas- en drumbeats, vette riffs en een scherpe stem, dan zit je met Acid Tiger helemaal goed.

Gepubliceerd op 26 mei 2010 op roarezine.com