Recensie: Caro Emerald – Deleted scenes from the cutting room floor

Het leven van Caro Emerald lijkt een beetje op een film, al zal deze weinig deleted scenesbevatten. Gevraagd worden om een demo in te zingen zodat een Japanse band kan horen hoe een voor hen geschreven nummer klinkt. Vervolgens een gigantische hit scoren met datzelfde nummer. Het klinkt als een film. Maar het is het leven van Caroline van der Leeuw. Het logische gevolg was een debuutalbum dat de titel Deleted Scenes From The Cutting Room Floordraagt, en dat vanwege deze mooie titel wel bijna juweeltjes van nummers moet bevatten.

We kennen Caro Emerald van ‘Back It Up’, een aanstekelijk en zomers nummer waarbij je niet stil kunt blijven zitten. Haar tweede single ‘A Night Like This’ heeft met name bekendheid gekregen door het gebruik ervan in een commercial van Martini. Dit nummer brengt de sfeer van een nachtclub uit de jaren veertig weer tot leven. Mensen die deze twee singles konden waarderen, zullen het debuutalbum van Caro Emerald omarmen.

Dat Deleted Scenes From The Cutting Room Floor een vrolijk en zomers album is, staat zonder twijfel vast. Het staat vol met stijlvolle maar vrolijke nummers die een vleugje jazz en een vleugje mambo in zich hebben. Caro Emerald blijkt een goede zangeres te zijn, met een prettige stem. Openingsnummer ‘That Man’ is een ijzersterk nummer, maar daarna wordt het al snel meer van hetzelfde. ‘Riviera Life’ is een kleine uitzondering omdat het qua stijl aan een rustig nummer van Lily Allen doet denken, maar het album begon mij te vervelen voordat ik het laatste nummer bereikt had.

Deleted Scenes From The Cutting Room Floor is een perfect album voor het begin van de lente en voor de zomer. Daarnaast zal Caro Emerald zeker veel mensen aan het dansen krijgen op Pinkpop dit jaar. Maar van een album dat mij al snel begint te vervelen, kan ik niet heel vrolijk worden.

Gepubliceerd op 24 maart 2010 op Roarezine.com