Recensie: Editors @ Heineken Music Hall

Het is zonder twijfel de dag na Koninginnedag. Het publiek in de uitverkochte Heineken Music Hall is niet te motiveren en een echt enthousiaste reactie kan er niet vanaf. Het heeft het te druk met het bespreken van de ongetwijfeld spannende gebeurtenissen van de vorige dag en wordt pas wakker bij het op één na laatste nummer – ‘Papillon’ – dat wordt ondersteund door vlammenwerpers. Nee, Editors moeten het niet van het publiek hebben op deze zaterdagavond.

Toch kun je dit het publiek niet kwalijk nemen. Editors bestaat zonder twijfel uit begaafde muzikanten, waarvan frontman Tom Smith misschien nog wel de meest getalenteerde is. Het is ook zonder meer een goede liveband, maar er is meer voor nodig om mensen ook daadwerkelijk weg te blazen. Het is de vloek van veel grote bands, maar de show is veel te routineus. Ondanks dat Smith de nummers met een redelijke passie – en bijbehorende mimiek – zingt, straalt de band geen enthousiasme uit. Daarnaast is de interactie met het publiek ver te zoeken, iets dat meteen verklaart waarom met name het publiek achterin de zaal de aandacht er niet bij kan houden. Dat het geluid in de Heineken Music Hall van dergelijke kwaliteit is dat het alleen echt goed is wanneer je in het midden van de zaal staat, draagt hier ook niet aan bij.

De band werkt zich in een klein anderhalf uur door negentien nummers heen. Er zitten geen verrassingen in, geen improvisatie en in principe had je net zo goed een cd op kunnen zetten. Daarnaast is het duidelijk dat het publiek het nieuwe album In This Light And On This Evening veel minder kan waarderen dan bijvoorbeeld An End Has A Start. De nummers van het nieuwe album – hitsingle ‘Papillon’ daargelaten – worden slechts matig ontvangen.

Editors is zeker geen slechte band, het is juist een sterke band die continu kwalitatief goede nummers aflevert. Het is alleen jammer dat een dergelijk sterke band, met een zeer getalenteerde en charismatische frontman, zo slecht uit de verf komt tijdens een optreden. Van een band van een dergelijk formaat had ik iets meer enthousiasme, bezieling en vooral creativiteit verwacht.

Gepubliceerd op 3 mei 2010 op roarezine.com