Recensie: Kitty, Daisy & Lewis – Kitty, Daisy & Lewis

Wanneer je het ‘self-titled’ album van Kitty, Daisy & Lewis aan zet, zul je je vast een moment afvragen of je niet per ongeluk een album uit de jeugd van je ouders hebt geleend. De drie jonge telgen uit de Durham-familie – Kitty is pas zeventien jaar oud – maken jaren vijftig rockabilly muziek alsof ze beschermelingen van Elvis himself zijn. Een beetje vreemd? Absoluut. Maar vrolijk word je er wel van.

De drie jonge Engelse multitalenten- ze bespelen alle drie zo’n vijf à zes instrumenten, erfden hun muzikaal talent en hun obsessie met de jaren vijftig van hun ouders, die hun muzikaal begeleiden tijdens live optredens. Dat ze lol hebben in het maken van muziek is duidelijk te horen op hun debuutalbum dat – lekker gemakkelijk – Kitty, Daisy & Lewis heet. De muziek is misschien een beetje wennen in het begin, je zult je vast een moment afvragen waarnaar je in godsnaam het luisteren bent maar na twee nummers geluisterd te hebben, merk je dat je er erg vrolijk van wordt.

Het album is vrolijk, leuk en de muzikale kwaliteiten van Kitty, Daisy & Lewis zijn erg groot. Het meest teleurstellende aan het album? Vrijwel alle nummers zijn covers, wat verklaart waarom je de nummers na twee keer luisteren moeiteloos mee kunt zingen. Maar maakt het uit dat het covers zijn? Nee, want de stoere en enigszins rauwe stemmen van de meiden geven er zo’n andere draai aan dat het toch nieuwe nummers lijken. Met name ‘Going Up The Country’ en ‘Mean Son Of A Gun’ zijn favoriet.

Dus, zet je zonnebril op, haal de brylcreem uit de kast, neem een drankje met een rietje, zet de cd van Kitty, Daisy & Lewis op en waan je in de jaren vijftig.

Gepubliceerd op 13 maart 2010 op roarezine.com