Recensie: Paolo Nutini – Sunny Side Up

Opeens was ie er, Paolo Nutini, die zijn debuutalbum These Streets vol gooide met een mix van vrolijke en verdrietige nummers. Bovenal was het een goed verteerbaar debuut van een jonge hond uit het Schotse Paisley. Vorig jaar kwam het vervolg uit: Sunny Side Up. En op dit album is duidelijk te horen dat Paolo volwassen is geworden.

De grote kracht van Sunny Side Up is het arsenaal aan instrumenten dat gebruikt wordt om een nummer vorm te geven. Naast de gebruikelijke gitaren horen we ook veelvuldig een saxofoon en een mondharmonica, maar ook accordeons, mandolines, ukeleles en nog veel andere instrumenten. Dit geeft het album een uniek, volwassen geluid en gaat ontzettend goed samen met de kenmerkende stem van Paolo Nutini.

De nummers op zijn debuutalbum waren nog gemakkelijk te verdelen in vrolijke nummers en verdrietige nummers waarin hij zijn liefdesverdriet van zich afschreef. Voor een dergelijke indeling zijn de nummers op Sunny Side Up te divers en misschien ook wel te complex. Mensen die de eenvoudigheid van zijn eerste album konden waarderen, zullen misschien moeten wennen aan dit nieuwe album. Er zijn veel invloeden op te horen en de nummers variëren van simpele pop, tot folk, reggae, ska, dixieland en rockabilly.

Het album opent met het vrolijke en uiterste dansbare ska-nummer ‘Ten Out of Ten’. Het is even wennen maar dit nummer zet wel meteen de toon voor de rest van het album. Er volgen enkele rustigere nummers maar ‘Pencil Full of Lead’ is een puur rockabilly nummer, dat tijdens zijn optreden op Pinkpop 2010 voor een groot feest onder het publiek zal zorgen. Het nummer ‘Chamber Music’ zou overigens niet misstaan op de soundtrack van Lord of the Rings. Al met al heeft Paolo Nutini een fantastisch vervolg gemaakt op zijn ook toch al briljante debuutalbum.

Gepubliceerd op 4 april 2010 op roarezine.com