Recensie: The Baseballs @ Melkweg, Amsterdam

Met een uur vertraging vanwege de aswolk – “There’s a volcano over Europe” – worden de lichten in The Max gedoofd, gaan de mobieltjes de lucht in en is het gegil, voornamelijk door vrouwen, niet van de lucht. Er verschijnt een rood licht achter de backdrop, we zien klappende handen verschijnen en enkele seconden later staan er drie mannen op het podium die zo uit de jaren vijftig lijken te zijn weggelopen: The Baseballs have arrived!

The Baseballs, bekend van hun rock ‘n roll cover van Rihanna’s hit ‘Umbrella’, bestaat uit drie jongemannen uit Duitsland die in 2009 het album Strike uitbrachten, met covers van popliedjes in jaren vijftig stijl. Tijdens hun uitverkochte concert in de Melkweg blijkt al snel dat dit in hun voordeel werkt. Waar het publiek tijdens het eerste nummer nog even op gang moet komen, wordt tijdens het tweede nummer ‘Angels’ keihard meegezongen. En dit verandert tijdens het gehele concert niet meer.

Het is een groot feest in de Melkweg. Hoewel de mannen niet de beste zangers zijn, worden ze begeleid door een geweldig getalenteerde band. Daarnaast hebben de heren door wat het belang van contact met het publiek leggen is. Zo worden er wat vrouwen op het podium gehaald en krijgen we les in bekende rock-’n-roll moves. De mannen laten zien dat ze goed naar Elvis Presley gekeken hebben, iets dat voor menig gegil door de vrouwen uit de zaal zorgt. Uiteraard worden alle nummers van het album gespeeld, maar ook nieuwe covers zoals ‘Basket Case’ van Green Day en ‘Chasing Cars’ van Snow Patrol komen voorbij. Helaas kan het publiek de aandacht er niet goed bijhouden bij enkele a capella nummers, die overigens prachtig zuiver gezongen worden.

Misschien zou de setlist nog iets verbeterd kunnen worden en is het de vraag of deze band een lang bestaansrecht zal hebben, maar feit is wel dat er een leuk feestje in de Melkweg plaatsvond!

Gepubliceerd op 18 mei 2010 op roarezine.com