Recensie: Two Door Cinema Club – Tourist History

Electropop en indie lijken tegenwoordig de maatstaf te zijn voor nieuwe bandjes. Hoewel er niets mis is met deze muziekstromingen hebben ze wel tot gevolg dat nieuwe bandjes vaak klinken alsof ze al jaren bestaan en we het allemaal al eens gehoord hebben. Zo ook Two Door Cinema Club, een jong trio uit Noord-Ierland dat met Tourist History zijn debuut maakt.

Het grote verschil tussen andere bandjes en Two Door Cinema Club is, dat de laatste niet de pretentie heeft om vernieuwende muziek te brengen. De drie mannen lijken heel tevreden te zijn met de constatering dat electropop tegenwoordig door veel bandjes beoefend lijkt te worden. Waarom zou je je anders voordoen dan je bent? En daarom put Two Door Cinema Club duidelijk uit inspiratiebronnen als Biffy Clyro, Editors – met name ‘I Can Talk’ heeft qua muziekstijl veel weg van de nummers van deze band – en Bloc Party. Ook doen ze – onbewust – erg veel denken aan Moss, een Nederlandse band die vorig jaar doorbrak met de single ‘I Apologise (Dear Simon)’.

Ok, vernieuwend en origineel zijn ze niet. Zou dit je moeten tegenhouden om het album te luisteren? Absoluut niet. Tourist History bestaat uit tien korte – het album duurt een kleine dertig minuten – zonnige, vrolijke, pretentieloze nummers. Dansbaar en catchy door de simpele opbouw en een refrein dat voornamelijk bestaat uit het herhalen van één en dezelfde zin. Hun eerste single ‘Something Good Can Work’ is misschien nog wel het meest catchy nummer van het album, maar ook ‘Undercover Martyn’ en ‘What You Know’ liggen erg goed in het gehoor.

Two Door Cinema Club is zeker een band die een kans moet krijgen en hun debuutalbum Tourist History is een heel leuk en prettig album. Laten we hopen dat ze bij hun volgende album de vrolijke, pretentieloze kant combineren met eigen ideeën. Dat kan alleen maar leiden tot een album dat haast nog wel beter zal zijn dan dit album.

Gepubliceerd op roarezine.com op 16 juni 2010